PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING DI SEKOLAH-SEKOLAH
PENGENALAN
PENGENALAN
Program Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Sekolah merupakan satu komponen penting dalam SPN 21. Ia merupakan satu proses perkembangan kendiri yang melibatkan pelajar-pelajar. Perkhidmatan ini adalah untuk membentuk individu-individu yang seimbang, bertoleransi, berdaya saing, berakhlak mulia dan mempunyai jati diri yang tinggi untuk melahirkan rakyat yang berkualiti.
TUJUAN
- Membantu pelajar meneroka dan mengembangkan potensi dari segi akademik, keperibadian, sosial, emosi, kebijaksanaan dalam membuat keputusan dan tindakan.
- Membantu pelajar menikmati proses perkembangan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani supaya menjadi individu yang memiliki ciri-ciri yang bersesuaian dengan masyarakat dan negara berlandaskan falsafah Melayu Islam Beraja.
- Menolong pelajar memahami dan mengembangkan minat, bakat, kekuatan, potensi diri dan membantu mereka memilih mata pelajaran, jurusan dan cita-cita kerjaya masa depan.
- Membantu pelajar memiliki kemahiran-kemahiran untuk menghadapi pelbagai situasi hidup masa kini dan masa depan.
FUNGSI DAN PERANAN
- Menyediakan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah rendah, menengah dan maktab.
- Memberikan khidmat kaunseling kepada pelajar-pelajar yang dirujuk.
- Sebagai sumber rujukan dalam bidang bimbingan dan kaunseling untuk guru-guru dan ibubapa.
- Menyediakan program-program yang berunsurkan pencegahan, motivasi dan modifikasi tingkahlaku untuk pelajar-pelajar sekolah rendah, menengah dan maktab.
- Menyediakan program pendidikan dan bimbingan kerjaya.
- Menyediakan program perkembangan staf bagi Kaunselor Sekolah, Guru Bimbingan dan Guru Kerjaya.
- Menyelaras dan menyelia perancangan program bimbingan dan kaunseling sekolah, mengadakan prosedur-prosedur pengelolaan program dan memastikan program-program yang dirancang meliputi 4 komponen utama iaitu Perkembangan Personaliti, Perkembangan Akademik, Pendidikan Kerjaya dan Sesi Kaunseling.
- Menilai keberkesanan program, mengenalpasti kelemahan-kelemahan dan masalah-masalah yang dihadapi dan mengambil tindakan untuk mengatasinya.